Aura Citra Beauty House Rahsia Kecantikan Menggunakan Kunyit | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Rahsia Kecantikan Menggunakan Kunyit


Kunyit mempunyai rasa masam, manis dan menyegarkan. Mungkin tidak semua orang suka dengan jamu. Ya, minuman berasaskan herba ini mempunyai rasa yang beraneka ragam.

Walaupun begitu, jamu adalah warisan turun-temurun asli Indonesia. Jamu juga dipercayai boleh memberi manfaat untuk kesihatan.

Salah satu jamu yang paling menjadi kegemaran Indonesia, khususnya wanita adalah kunyit asam. Tidak seperti jamu lain yang umumnya terasa agak pahit, kunyit asam mempunyai rasa masam, manis, dan menyegarkan.

Jamu yang berasal dari campuran sari kunyit dan asam ini sangat popular di kalangan wanita. Sebab dipercayai mempunyai khasiat-khasiat yang baik, mulai dari melancarkan haid, melangsingkan badan, hingga meredakan panas dalam.


Selain itu, kandungan kurkumin (warna kuning pada kunyit) berkesan mencegah dan memperbaiki luka, serta sebagai anti inflamasi. Selain itu juga, kunyit juga dipercayai sangat ampuh untuk kecantikan semula jadi wanita.

Dijelaskan dalam laman Ensiklopedia, manfaat yang terkandung dalam kunyit tidak lain kerana kandungan dari kunyit itu sendiri, seperti zat kurkumin, vitamin C, minyak pati, protein, karbohidrat, dan beberapa mineral seperti kalsium, fosforus dan zat besi.

Meski begitu, tidak digalakkan untuk meminum kunyit terlalu sering. Apalagi jika meminum sari kunyit, tanpa ditapis terlebih dahulu.

Jangan bimbang, kunyit sangat mudah didapati dalam bentuk minuman segera. Namun ia lebih baik untuk membuatnya sendiri, kerana bahan-bahannya lebih terjamin dan tentu saja tanpa pengawet.

0 Response to "Rahsia Kecantikan Menggunakan Kunyit"

Catat Ulasan