Aura Citra Beauty House 6 Cara Praktikal Untuk Atasi Kulit Kering | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

6 Cara Praktikal Untuk Atasi Kulit Kering



Jika anda anda mempunyai kulit bersisik , gatal , atau kering , anda pasti akan sangat memerlukan pelembut dan pelembab kulit yang terbaik . Kulit yang lembab dan sihat tidak hanya boleh anda dapatkan dari losyen pelembab kulit sahaja , tapi juga bergantung dari bagaimana anda membersihkan kulit setiap hari , keadaan udara di sekitar anda , dan juga pakaian Anda. Cuba 6 tips berikut ini untuk mengatasi kulit kering anda .

1 . Warm Yes , Hot No !

Kata doktor kulit Andrea Lynn Cambio , MD . , Mandi wap atau dengan air hangat boleh boleh merelaksasikan tubuh anda , tapi bagi anda yang mempunyai kulit kering, itu bukan idea yang baik untuk melakukannya . Masalahnya , wap atau hawa panas yang mengenai kulit akan menghalang minyak dari tubuh keluar . Padahal minyak itu sangat membantu melembap dan menghaluskan kulit anda .

Jadi , jika memang anda terpaksa mandi dengan air hangat , sebaiknya jangan terlalu lama . Ahli rawatan kulit mengesyorkan , mandi air hangat cukup dilakukan tidak lebih dari 5 hingga 10 minit . Selepas itu , segera keringkan badan anda dengan lembut .

2 . Bersihkan Perlahan-lahan

Ketika mandi gunakan sabun dengan tekstur soapless . Cambio berkata , sabun lembut yang bebas dari aroma adalah pilihan yang bagus . Elakkan juga produk yang mengandungi deodoran atau bahan tambahan antibakteria , kerana boleh bersikap keras pada kulit .

Doktor kulit Carolyn Jacob , MD . , Juga menyarankan pembersihan yang mengandungi ceramides . Ceramides adalah molekul lemak yang membentuk penghalang luar kulit anda . Zat ini membantu mengekalkan kelembapan kulit .

3 . Mencukur dengan Cermat

Mencukur bulu tubuh juga boleh merengsakan kulit yang kering , kerana saat itu terjadi gesekan dari minyak alami .

Menurut American Academy of Dermatology , jika anda ingin bercukur , lakukanlah setelah mandi . Waktu itu rambut terasa lebih lembut dan lentur , sehingga mencukur menjadi lebih mudah .

Selalu gunakan krim pencukur atau gel , dan bercukur dari arah rambut tumbuh untuk melindungi kulit anda .

Pastikan pisau cukur tajam untuk mengelakkan iritasi tambahan. Ganti pisau cukur anda sekerap mungkin , apalagi jika sering digunakan . Jika anda ingin menggunakan pisau yang telah digunakan sebelumnya , rendam dalam alkohol terlebih dahulu untuk membersihkannya .

4 . Tutup Tubuh

Pendedahan cahaya matahari langsung merupakan salah satu penyebab utama di balik kulit kering , kedut , dan kasar . Anda boleh membantu mencegah kerosakan kulit yang disebabkan oleh hal ini dengan memakai pelindung matahari spektrum luas SPF 30 dan berpakaian dengan tepat .

Dalam cuaca sejuk , Cambio mengatakan , pastikan anda mengenakan pakaian dalam berlapis untuk mencegah terlalu panas dan peluh berlebihan , kerana kedua-duanya boleh merengsakan kulit . Untuk mencegah bibir pecah - pecah kering di musim sejuk , gunakan lip balm yang mengandungi pelindung matahari SPF 15 dan seeloknya tutup bibir anda dengan masker , scarf , atau memakai topi .

Di musim panas , gunakanlah pakaian yang longgar , berlengan , dan menutupi bahagian tubuh lain seperti leher . Jangan lupa juga memakai topi .

5 . Gunakan Moisturizer dengan Betul

Produk pelembab atau moisturizer secara sederhana bekerja melembabkan kulit yang kering . " Produk petroleum jelly sebenarnya sudah sangat bagus , " ujar ahli dermatologi Sonia Badreshia - Bansal , MD . Atau anda boleh menggunakan minyak mineral , krim , atau losyen .

Jika anda memerlukan sebuah pelembab yang lebih " kaya " , anda boleh mencari produk dengan kandungan shea butter , ceramide s , asam stearat , atau gliserin. Leslie Baumann , MD , Pengarah Cosmetic Medicine dan Research Institute di University of Miami , mengatakan , " Semua kandungan itu dapat membantu anda menghalang kulit dari kekeringan . "

Jacobs berkata , apa-apa produk yang anda pilih , sebaiknya anda gunakannya secara konsisten dan rutin untuk mendapatkan manfaat yang luar biasa .

6 . Hangatkan Suhu Dingin

Udara yang sejuk mampu membuat kulit kering . Oleh sebab itu , berusahalah untuk membuat rumah anda tetap hangat di musim sejuk .
Anda boleh mengatasinya dengan tidak menggunakan atau mengurangkan suhu pendingin di rumah . Atau jika boleh, anda boleh gunakan humidifier . Dengan alat ini anda boleh mengesan kelembapan ruang dengan meter kelembapan ( hygrometer ) .

Semoga bermanfaat.. :)
Gunalah Tabita Skincare untuk kesan yang memuaskan..

0 Response to "6 Cara Praktikal Untuk Atasi Kulit Kering"

Catat Ulasan