Aura Citra Beauty House Tips penjagaan rambut.. | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Tips penjagaan rambut..



Ingin mengubah gaya rambut pendek menjadi panjang dan cantik? Jom kita semak beberapa rahsia untuk memanjangkan rambut dalam waktu yang singkat.

Blake Lively, Lauren Conrad, dan Kim Kardashian memiliki banyak kelebihan, ketika kita membicarakan kecantikan rambut panjangnya. Ramai di antara kita yang ingin memiliki gaya serupa. Sementara kesibukan telah memerangkap waktu kita. Penelitian yang dilakukan para ahli saintis membuktikan bahawa makanan, supplemen dan perawatan yang diberikan boleh mempercepatkan pertumbuhan rambut? Untuk itu, kita harus menjalani kehidupan yang sehat. Atau, kalau tak mahu menunggu, kita boleh pilih ekstension rambut atau Wig dan nikmati rambut baru anda!

MITOS ATAU FAKTA
Will trimming hair help it grow longer?

Phillip Kinglsey seorang penulis buku THE HAIR BIBLE, mengatakan bahwa menggunting rambut dapat memicu pertumbuhannya, dan trimming boleh membuat tampilan rambut nampak lebih sihat. “Rambut yang dibiarkan begitu saja selama satu tahun, akan mudah mengalami kerosakan,” kata Kim Serratore. Lakukanlah trimming dengan rutin, untuk mengembalikan kesihatannya.

TWO RAPUNZEL-WORTHY RITUALS
Jika anda telah terlanjur memakai produk rambut secara berlebihan yang akhirnya akan menutup pori-pori kulit kepala, atasi kerosakan rambut dengan DIY beauty berikut.

Rambut mengembang dan kulit kepala yang bersih: campurkan toner dengan penyegar mulut untuk menghilangkan kotoran di kulit kepala. Masukkan ke dalam botol yang memiliki sprayer, dan spray pada kulit kepala. Urut dengan lembut selama lima minit, kemudian bilas hingga bersih.

Rambut sehat dan lembut: hangatkan secawan minyak zaitun dalam microwave, oleskan pada rambut yang masih basah. Sisir mulai dari pangkal kepala hingga ke hujung rambut. Bungkus rambut dengan tuala, biarkan selama 20 minit. Bilas dengan shampoo dan kondisioner.

NUTRIENTS YOUR BODY NEEDS TO MAKE HAIR
Perlu diketahui bahwa kandungan folic acid pada wanita hamil ternyata membantu tubuh untuk memproduksi keratin (protein pada rambut), seperti yang diucapkan oleh Eva Cwynar, seorang endocrinologist di Los Angeles. Oleh kerana itu, kita harus mulakan mengonsumsi makanan sihat yang mengandung zinc, biotin, dan zat besi untuk menunjang rambut cantik anda. Tak lupa juga untuk menjalani diet lebih baik dengan cara meningkatkan protein pada makanan Anda.

Phillip Kingsley pun menyarankan untuk mengkonsumsi dua butir telur, cottage cheese, ikan, ayam atau turkey setiap harinya. Dan sementara anda menjalani program tersebut, jangan lupakan sarapan setiap pagi, karena pada waktu ini tubuh anda berada pada kondisi yang sangat memerlukan tenaga.

Sama halnya dengan akar rambut yang memerlukan tenaga untuk menjadi panjang. Ambillah (kacang-kacangan, sayuran hijau dan salmon) untuk dinikmati setiap empat jam sekali. Cuba juga lakukan relaksasi yang boleh membantu menghilangkan stress untuk melancarkan system pencernaan anda. Ya, pastinya anda tahu bahawa stress boleh memperlambatkan nutrisi yang diperlukan oleh rambut? Selain itu, hormon yang tidak seimbang pun mampu mengurangi jumlah nutrisi pada kulit kepala dan rambut.

LITTLE TWEAKS THAT TRIGGER GROWTH
Pertumbuhan yang lambat ketika rambut mulai memanjang, kerosakan pun akan segera menyerang, ertinya scrubbing pada kulit kepala harus dilakukan.

1. Rub and scrub. Kulit kepala memerlukan sentuhan lembut tangan anda. “Batang rambut yang baru akan memiliki kesukaran untuk tumbuh ketika kondisi kulit kepala dipenuhi dengan minyak, kotoran dan sel-sel kulit mati”, kata Kingsley. Maka, dinasihatkan untuk mengurut kulit kepala memakai scalp brush selama 2 minit sebelum mandi.

2. Pamper hair. Menurut Paradi Mimirani seorang dermatologis San Fransisco, cari produk shampo dan kondisioner yang mengandung shea butter dan avocado oil. Kandungan ini boleh menjaga ketebalan serta mencegah rambut rapuh dan bercabang.

3. Rethink your styling routine. Bermacam-macam hair tools boleh merosakkan perlindungan alami rambut. Atasi rambut kusut dengan sikat bergerigi jarang dan kenakan heat-shielding sprays pre-styling. Serrator berkata, “Memakai blow-dryer dan curling iron setiap seminggu sekali, boleh mencantikkan rambut”. 

Semoga bermanfaat.. :)

Gunalah Tabita Skincare untuk kesan yang memuaskan..

0 Response to "Tips penjagaan rambut.."

Catat Ulasan