Aura Citra Beauty House 5 Langkah Agar Bedak Tahan Lama dan Wajah Bebas Noda | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

5 Langkah Agar Bedak Tahan Lama dan Wajah Bebas Noda



Pada suatu hari anda bercermin dan melihat wajah sudah tidak segar kerana bedak kelihatan tak sekata atau bahkan sudah pudar, anda akan jadi tidak selesa. Lebih-lebih lagi bila anda hendak melakukan meeting atau presentation yang penting.Hal tersebut seharusnya tidak akan terjadi bila anda mengetahui tips agar bedak tahan lama dan membuat wajah segar sepanjang hari.Perlu difahami, mengaplikasikan bedak merupakan langkah penting dalam rangkaian solekan wajah. Ini adalah disebabkan, penggunaan bedak akan menentukan sama ada keseluruhan makeup anda boleh bertahan sepanjang hari atau tidak.Bedak berfungsi untuk mencipta keadaan wajah yang lebih halus, tidak berminyak, dan meratakan warna kulit. Sehingga boleh dikatakan, penggunaan solekan muka akan menjadi sia-sia bila anda menggunakan bedak dengan cara yang salah. Ini adalah kerana, kulit memerlukan "alas" yang baik sebelum diberi perias wajah lain.Untuk anda tampil natural tanpa makeup berlebihan, penggunaan bedak juga menjadi kunci penentu dalam penampilan sehari-hari. Sebabnya, bedak dapat menutupi kekurangan wajah anda, seperti bintik-bintik hitam, ketidakmerataan kulit, minyak berlebihan, untuk menjadikan kulit muka anda lebih cerah dan segar.Untuk membuatkan bedak tahan lama dan wajah bebas noda, perhatikan perkara-perkara berikut ini:

1. Pilih Jenis Bedak 

Secara umumnya, bedak terbahagi kepada dua iaitu loose powder (bedak tabor) dan pressed powder (bedak padat). Jika anda ingin menutupi kekurangan wajah, pilihlah pressed powder kerana sifatnya yang lebih transparent dan full coverage.Namun, bedak padat juga mempunyai beberapa jenis. Anda boleh memilih 'kuasa cover' bedak padat sesuai dengan keperluan. Misalnya, pilih light pressed powder bila lebih menyukai tekstur dan rupa yang ringan.Sementara bila anda ingin lebih praktikal sehingga tidak perlu menggunakan alas bedak, pilihlah bedak berjenis two way cake untuk 'daya cover' yang lebih tinggi. Bedak padat biasanya menjadi pilihan kegemaran kerana lebih praktikal dan mudah dibawa ke mana-mana.

2. Jangan Diusap 

Kesalahan wanita dalam memakai bedak adalah ketika menggunakan bedak dengan cara diusap. Memang, ini menjadi kebiasaan begitu banyak wanita. Padahal, untuk bedak tahan lama dan sama rata di wajah, pengaplikasian yang betul adalah dengan menekan-nekan lembut ke seluruh permukaan wajah.

3. Pilih yang Menyerap Minyak 

Agar bedak tahan lama dan membuat wajah segar sepanjang hari, pilihlah bedak yang teksturnya boleh menyerap lebihan minyak. Selain membuat wajah tetap segar, fungsi yang lain adalah untuk mencegah komedo(pori-pori yang tersumbat) yang boleh muncul apabila liang-liang tersumbat kesan dari minyak yang berlebihan pada kulit wajah.Pilihan bedak betul, pilih yang bersifat oil absorber dan non-comedogenic. Kedua-dua perkara ini boleh mencegah timbulnya jerawat dan komedo, terutama untuk anda yang mempunyai kulit berminyak dan acne prone.

4. 'Touch Up' yang Betul 

Apabila anda ada keperluan penting pada waktu tengahari dan perlu touch up @ mengaplikasikan kembali solekan, bedak adalah salah satu riasan wajah yang boleh dipercayai. Ini kerana bedak boleh membuat wajah kembali segar sekaligus menghilangkan kesan wajah berminyak.Namun, bagaimana cara touch up yang betul? Sebelum mengaplikasikan bedak, gunakan dulu tisu wajah atau kertas minyak untuk menghilangkan minyak-minyak yang berada di wajah, kemudian barulah gunakan semula bedak. Kerana, ketika wajah berminyak ketika disapu bedak, muka akan berjerawat dan berkomedo.

5. Mengaplikasikan Sunscreen 

Sebenarnya, musuh utama kulit wajah adalah sinar matahari. Tidak menggunakan Sunscreen boleh menimbulkan bintik-bintik hitam pada wajah di kemudian hari. Maka, gunakan sunscreen sebelum menggunakan bedak. Atau bila ingin lebih praktikal, anda boleh memilih bedak yang mengandungi UV protection.
 
 Dengan ini, anda tak perlu lagi bimbang jika solekan wajah luntur atau tak merata ketika menjelang tengahari. Anda boleh tetap percaya dan yakin terhadap diri dengan makeup yang tahan lebih lama dan kulit bebas noda... :)



       Gunalah De'Xandra Perfumes untuk kesan yang memuaskan..

0 Response to "5 Langkah Agar Bedak Tahan Lama dan Wajah Bebas Noda"

Catat Ulasan