Aura Citra Beauty House 3 Kebiasaan Yang Membuat Rambut Tetap Sihat... | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

3 Kebiasaan Yang Membuat Rambut Tetap Sihat...

 

 

Apa pun gaya rambut Anda, panjang atau pendek, dengan perlakuan yang tepat, rambut tetap indah dipandang. Kebiasaannya rawatan rambut di rumah, ternyata lebih praktis dan sederhana. Hal itu seperti dijelaskan pendandan rambut profesional Alfons kepada Kompas Female yang lalu.

1) Jangan setengah hati merawat rambut
Jika Anda hanya merasa puas dengan mem'blow' rambut, lakukan dengan sepenuh hati. Praktikkan teknik blow yang betul dan jangan buat sambil lewa. Jika tak yakin untuk melakukan blow dengan betul, sebaiknya janganlah mem'blow' rambut Anda. Aturan yang sama juga berlaku pada dandanan rambut yang lain, seperti 'perm'.

2) Biarkan rambut panjang kering secara semulajadi
Selesai mencuci rambut, khusus bagi rambut panjang berombak, sebaiknya biarkan rambut mengering secara semulajadi meskipun Anda harus menunggunya selama satu jam.

“Untuk rambut berombak, selesai mencuci rambut, sisir rambut perlahan-lahan di kedua sisi kanan dan kiri (rambut dibagi menjadi dua bahagian), lalu lapkan rambut dengan tisu dapur. Biarkan rambut kering selama satu jam. Hasilnya nanti akan lebih bagus,” kata Alfons.

Untuk rambut pendek pula, jika ingin mengeringkannya dengan pengering rambut, Alfons menyarankan, lakukan pengeringan ke segala arah.

3) Jangan ikat rambut ketika tidur?
Menggunakan penyepit atau pengikat rambut, atau bandana sering akan membuatkan rambut mudah rosak. Sebaiknya ketika tidur, biarkan rambut mengurai saja. Kalau ingin mengikat rambut juga, belah dua rambut Anda, lalu ikat di bahagian hujung bawah.

“Lebih baik diurai rambut ke arah atas bantal. Jadi, posisi leher belakang disandarkan pada bantal dan rambut terurai di atas bantal,” ujar Alfons.

Khusus untuk rambut panjang, menyisir rambut sebelum tidur amatlah digalakkan. Tujuannya agar distribusi minyak semulajadi yang ada pada rambut akan merata dan turun ke hujung rambut. Rambut juga tidak mudah kusut jika disisir sebelum tidur.

 

Gunalah Tabita Skincare untuk kesan yang memuaskan..

0 Response to "3 Kebiasaan Yang Membuat Rambut Tetap Sihat..."

Catat Ulasan