Aura Citra Beauty House Makanan Sihat Untuk Rambut Sihat | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Makanan Sihat Untuk Rambut Sihat



 

Anda tahu ungkapan bahwa Anda adalah apa yang Anda makan? Hal tersebut juga berlalu pada mahkota Anda. Rambut sangat mencerminkan kesihatan umum seseorang, dan kesihatan umum tentu berkaitan dengan nutrisi, seperti yang dikatakan oleh ahli trichologist (ahli rambut dan kulit kepala) iaitu Elizabeth Cunnane Philips dari klinik Philip Kingsley Trichological di New York.
Ingin miliki rambut sehat yang bebas dari masalah kerontokan dan sebagainya? Konsumsi 12 makanan sehat berikut:


1) Ikan Salmon dan Ikan Forel
Ikan memang memiliki banyak manfaat bagi kesihatan. Tidak hairanlah, ikan lebih direkomendasikan untuk dikonsumsi berbanding daging lembu. Ikan salmon atau ikan jenis air tawar seperti forel mengandungi omega 3 serta vitamin D dan lemak tak tepu yang baik bagi kesehatan kulit kepala.






2) Unggas
Tidak ramai yang mengetahui bahawa daging unggas seperti ayam, itik dan juga ayam belanda mengandung zinc, zat besi serta vitamin B12 yang baik bagi pertumbuhan rambut sekaligus baik untuk mengawal kelenjar minyak berlebihan penyebab kelemumur.

3) Kacang-kacangan
Segala jenis kecambah dan kacang-kacangan kaya dengan sumber serat serta protein. Selain itu, mengonsumsi kacang-kacangan juga bermanfaat menutrisi helai dan akar rambut dengan kandungan biotin, zat besi, dan zinc.

4) Telur
Tidak hairanlah sumber makanan yang satu ini kerap terdapat dalam sebuah produk kecantikan rambut, baik itu shampoo, kondisioner, masker mahupun serum. Telur memiliki protein, mineral tinggi, vitamin B12, zat besi dan protein untuk pertumbuhan helai rambut agar tidak mudah rapuh.

5) Kentang dan Tomato
Bagian folikel rambut dapat diperkuat dengan mengonsumsi sumber makanan yang kaya akan beta karotin seperti kentang dan tomato. Selain itu, kentang mengandungi vitamin A.

6) Blueberry dan Aprikot
Rambut memerlukan nutrisi, mineral serta vitamin C dan E yang bisa terdapat dari buah blueberry dan aprikot.











4) Bayam dan Brokoli
Cegah minyak berlebihan, masalah kerontokan rambut dan masalah rambut bercabang dengan rajin mengonsumsi sayur hijau, utamakan yang berjenis organik seperti bayam. Bayam adalah sumber zat besi paling baik, selain itu kaya dengan beta karotin, vitamin C dan E serta folate.


Gunalah Tabita Skincare untuk kesan yang memuaskan..

0 Response to "Makanan Sihat Untuk Rambut Sihat "

Catat Ulasan