Aura Citra Beauty House Ketahui 5 Cara Agar Perfume Tahan Lama | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Ketahui 5 Cara Agar Perfume Tahan Lama



Seperti krim wajah atau produk kecantikan lain yang anda miliki, parfume juga memiliki had penggunaannya. Kekuatan wangian parfume berbeza-beza sesuai dengan kandungan yang terdapat di dalamnya.

Sue Phillips, Presiden dan CEO Scenterprises, pemilik Scentsorium, sekaligus pembuat perfume di TriBeCa Studio, memberikan tips agar perfume tahan lama dan tak mudah kehilangan bau dengan cepat.

Pertama, pilihlah aroma wangi yang boleh bertahan lama. Menurut Sue Phillips, kandungan citrus, dedaunan dan bunga memang lebih wangi berbanding aroma parfume dengan kandungan kayu-kayuan yang tidak bertahan lama. Jika anda menginginkan wangian yang tidak perlu setiap empat jam sekali harus disembur berulang kali, pilihlah perfume yang memiliki ciri aroma sedikit pedas dan terasa oriental ketika dicium oleh hidung.

Kedua, bagaimana perfume yang anda pakai tetap terasa dari pagi hingga malam. Sue, menyarankan anda memiliki kulit yang lembap dan terawat. Menurutnya, wewangian akan melekat lebih lama pada kulit yang lembap.

Tetapi hal ini tidak berlaku pada pelembap atau lotion tubuh yang memiliki wewangian yang kontra dengan dengan perfume yang anda kenakan. Selain akan bersifat kontra, pelembap tersebut akan membuat wangian perfume menjadi berubah dan tidak seperti asalnya. Sebaiknya sapukan pelembap dengan kandungan minyak almond yang bersifat neutral.

Ketiga, semburkan perfume di kawasan yang tepat sehingga wanginya akan semakin kuat dan terasa lama. Misalnya di area pergelangan kaki dan tangan anda, di belakang lutut kaki, di lipatan kedua siku tangan, di bagian belahan dada anda, serta sisi tengkuk leher dan telinga anda.

Keempat, tempat terbaik untuk menyimpan perfume adalah di tempat yang sejuk, tidak terkena sinar matahari secara langsung, dan tidak di tempat yang lembap. Perfume sebaiknya disimpan di almari, bukan di bilik mandi atau dekat dengan pendingin udara atau penghangat. Wangi dan kandungan zat lain di dalam perfume akan berkurangan apabila terkena udara panas atau sejuk yang ekstrem. Pastikan perfume selalu tertutup dengan selamat sehingga udara tidak masuk dan menyebabkan perfume teroksidasi.

Kelima, ketahui perfume anda. Ketika aromanya mula terasa berbeza dari saat anda membelinya dan terasa lebih manis, ini adalah salah satu tanda bahwa perfume anda memiliki banyak kandungan seperti vanilla dan oakmoss. Akibatnya, aroma perfume terasa sangat kuat sekali.

Secara umum usia perfume adalah sekitar 14-18 bulan. Ketika anda pergi ke kedai menjual perfume, cubalah minta testernya dan lihat perbezaannya dengan membandingkan botol parfum yang masih tertutup dengan yang sudah terbuka. Jika tiada perbezaan warna kerana sudah terkena udara dan penggunaan dan warnanya sama, maka perfume tersebut mungkin banyak mengandung sintetis dan baik untuk anda miliki.

0 Response to "Ketahui 5 Cara Agar Perfume Tahan Lama"

Catat Ulasan