Aura Citra Beauty House Mahukah Anda Mencuba Lakukan Eksfoliasi Sendiri Di Rumah? | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Mahukah Anda Mencuba Lakukan Eksfoliasi Sendiri Di Rumah?



 Exfoliating (eksfoliasi) atau pengelupasan kulit adalah salah satu cara untuk membuang sel-sel kulit mati sehingga garis halus atau jerawat akan hilang. Kulit akan lebih halus dan kembali tegang. Kawasan tubuh yang biasanya kita lakukan pengelupasan adalah kaki, punggung, tangan, dan daerah-daerah yang sering terlihat kasar seperti lutut dan hujung siku.

Eksfoliasi sebenarnya tidak semestinya dilakukan di salon atau spa. Anda boleh cuba melakukan eksfoliasi sendiri di rumah. Ini caranya:

1. Ambil 2 senduk teh gula kasar, kemudian tambahkan 3 – 4 titis minyak zaitun. Kacau perlahan-lahan, lalu aplikasikan pada wajah. Biarkan selama 5 minit, kemudian bilas dengan air sejuk.

2. Atau anda boleh juga mencuba campuran garam laut yang juga baik untuk pengelupasan sel-sel kulit mati pada wajah. Hasilnya, kulit akan terasa segar dan ringan.

Berikut adalah cara eksfoliasi di wajah:
* Basuh wajah dengan air, kemudian bersihkan dengan scrub
* Gunakan produk exfloating pada wajah, urut secara lembut bahagian wajah hingga ke leher.
* Kemudian, cuci wajah dengan air bersih
* Oleskan pelembap pada wajah.

Pengelupasan Mengikut Jenis Kulit

●Kulit Kering
Pengelupasan akan membantu membuang lapisan sel kulit mati yang kusam, agar diganti dengan kulit baru yang lebih bercahaya dan berkualiti. Sehingga, permukaan kulit menjadi halus.

●Kulit Berminyak
Dapat membantu menyamarkan bekas jerawat. Dengan melakukan pengelupasan sel kulit mati, jerawat pun menjadi cepat kering serta pori-pori lebih kecil disebabkan kulit anda menjadi halus.

0 Response to "Mahukah Anda Mencuba Lakukan Eksfoliasi Sendiri Di Rumah? "

Catat Ulasan