Aura Citra Beauty House Cara Tepat Mengusir Masalah Jerawat | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

Cara Tepat Mengusir Masalah Jerawat


Mengatasi jerawat memang susah, ini disebabkan jerawat tidak boleh dihilangkan hanya dengan mengoleskan krim atau memicitnya sahaja. Pengaruh hormon, jenis kulit, serta tingkat infeksinya membuat jerawat memerlukan penjagaan intensif.

Karena itu anda perlu mencari cara yang tepat mengusir masalah jerawat sesuai dengan keperluan anda.

Antibiotik 
Ahli kesihatan kulit biasanya sangat merekomendasikan penggunaan antibiotik karena ianya superefektif membersihkan wajah. Tubuh akan mengembangkan daya tahan bakteria dalam masa sebulan pada tubuh manusia. Ubat lainnya seperti benzoyl peroxide .

Akupunktur 

Cara ini tidak selalu berhasil namun ianya bermanfaat kerana secara tidak langsung mengurangi jumlah dan tingkat infeksi. Akupunktur boleh menenangkan tubuh seperti yoga dan meditasi yang fungsinya menurunkan kadar hormon kortisol yang mempengaruhi stress dan jerawat. Pastikan anda tidak menggunakan jarum yang membesarkan pori-pori, dan mengonsumsi makanan yang sihat untuk mendapatkan hasil yang maksima.

Spiro 
Spiro sangat disyorkan untuk mengawal hormon timbulnya jerawat. Dalam persepsi medis, Spironolactate adalah ubat anti androgen untuk membatasi lonjakan hormon, atau dengan kata lain mengimbangkan kadar hormon. Konsultasikan terlebih dahulu sebelum mengonsumsinya dengan doktor kesihatan kulit.

Accutane 
Ini adalah jenis ubat yang biasa diberikan kepada remaja yang mengalami masalah jerawat. Accutane dipercayai sebagai satu-satunya ubat yang secara nyata memberikan hasil untuk mengusir jerawat. Namun konsumsi secara rutin wajib dikonsultasikan dengan doktor  kerana accutane memiliki efek sampingan seperti mengeringkan rahim pada wanita.

Thyme 

Jenis rempah daun asal Mesir ini sangat terkenal dengan aromanya yang kuat, harum, dan khas. Thyme, atau timi, digunakan oleh orang Yunani sebagai ubat herba. Pada tahun 2012, Dr. Margarita Gomez-Escalada dari Universiti Metropolitan Leeds menguji kesan dari marigold, myrrh, dan thyme untuk mengatasi jerawat. Ketiga-tiga daun tersebut berkesan membunuh bakteria dalam waktu lima menit saja, namun thyme yang paling efektif sebagai ubat herba antibakteria, antioksidan dan anti peradangan.

0 Response to "Cara Tepat Mengusir Masalah Jerawat"

Catat Ulasan