Aura Citra Beauty House 5 Masalah Rambut Penyebab "Bad Hair Day" | Aura Citra Beauty House

Earn Money With Uber Driver

5 Masalah Rambut Penyebab "Bad Hair Day"



Situasi "Bad Hair Day " atau ketika rambut kembang, berminyak, kusut, dan sebagainya, tidak dapat dielakkan lagi akibat dari aktiviti yang padat serta keadaan cuaca yang panas. Menangis atau meratapi nasib, tentu bukanlah penyelesaian yang bagus. Lebih-lebih lagi, untuk memulakan sesuatu rutin hidup, kita memerlukan hati yang tenang.

Secara dasarnya, ada lima masalah rambut penyebab "Bad Hair Day"  yang kerap dikeluhkan oleh setiap wanita. Berikut adalah jalan penyelesaiannya:

Penataan rambut anda tidak akan bertahan lama

 
Menghabiskan berjam-jam di depan cermin sambil memegang alat penataan rambut begitu memerlukan waktu dan perhatian anda. Kalau hasilnya sesuai dengan yang diinginkan jelas akan memberi kepuasan, namun bagaimana jika tidak?..hehe.. :)

Begini caranya, atasi masalah klasik ini dengan mengenakan hairspray  bertekstur ringan agar rambut tidak terlihat kaku dan hasil penataan ini dapat bertahan lama. Sebaiknya, pilih hairspray  yang mengandungi keratin untuk membuat hasilnya nampak semulajadi.

Rambut terlihat tidak sihat dan kering

 
Bagi wanita yang mendambakan rambut lurus dan panjang, kaedah smoothing  atau rebonding  menjadi pilihan. Biasanya, dandanan rambut adalah teman setia anda sepanjang hari. Kesan yang ditimbulkan dari kaedah ini adalah masalah rambut bercabang, kering, dan kusam, pada kawasan hujung rambut.

Penyelesaian yang terbaik adalah menggunakan minyak rambut atau serum untuk memberikan kesan kilauan pada rambut sekaligus menyuburkan dan melembapkan hujung rambut yang kering.

Tidak sempat berdandan sehingga rambut kelihatan leper dan berminyak

 
Secara umumnya, keadaan ini terlihat jelas di kawasan pangkal rambut serta kulit kepala. 'Pony Tail' leper, berminyak dan sebagainya menjadi pertanda jelas bahwa anda belum berdandan. Cara terbaik untuk mengatasi keadaan ini adalah dengan menaburkan baby powder atau bedak talkum untuk bayi pada pangkal rambut anda. Cara yang lainnya, gunakanlah dry shampoo untuk mendapatkan sedikit 'Volume Instant' pada bahagian pangkal rambut anda.

Setelah seharian beraktiviti, rambut akan mulai mengembang dan tidak teratur

 
Gunakan produk serum rambut anti-frizz yang bertekstur ringan dan tidak terlalu pekat, sehingga rambut tidak berminyak dan berkilau. Terapkan secara lembut dan sedikit demi sedikit pada hujung serta batang rambut, lalu ratakan berulang kali dengan rapi.

Terlalu banyak mengenakan produk gel atau hairspray

 
Cuba kenakan sedikit air pada rambut sebelum disemburkan dengan hairspray untuk mengurangkan tekstur produk. Lalu, biarkan ia mengering menggunakan bantuan alat pengering rambut bervolume sederhana. 


Gunalah Tabita Skincare untuk kesan yang memuaskan.. 

0 Response to "5 Masalah Rambut Penyebab "Bad Hair Day" "

Catat Ulasan